Thursday, October 29, 2009

KEMBARA ALAM

Assalamualaikum wbt.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Untuk mengetahui ataupun mengenali lebih dekat kawan kita, kita perlu melakukan 3 perkara (kalau tidak silap lar yek) iaitu yang pertama bermusafir dengan dia, makan bersama-sama, dan bermalam@tidur bersama(jgn silap tafsir plk). Cuma mahu ceritakan di sini adalah bermusafir itu sendiri. Dengan bermusafir atau berjalan jauh bersama kawan kita, kita akan dapat mengenali kawan kita ini dengan lebih dekat. Kita akan tahu kawan kita tadi jenis yang macam mana, ok ke xok tapi yang pentingnya kita dapat memperbaiki lagi hubungan ikhwah dengan kawan kita tadi.

Setelah puas bemalam di sungai Samak, rehat setengah hari dan sambung pula bermusafir ke tempat orang. Selama 4 hari, aku memang berada dalam keadaan sedikit kelam kabut sebabnya mungkin mahu sangat bermusafir ke tempat orang. Hari Ahad sampai ke Rabu, jadualku penuh dengan aktiviti.

Ahad sampai ke Isnin, seramai 22 orang telah bermalam di sungai Samak. Mungkin inilah yang dikatakan dengan cabaran untuk bermalam di hutan(sungai samak je pun). Tapi ok la kot sebab dapat gak tidur tepi sungai (fuhhh memang sejuk). Bila lagi dapat tidur betul2 tepi sungai??he2…makanan utama kami semasa di sungai samak, ayam bbq yg separuh masak, bihun, dan Maggie. Tentatifnya mudah aje, wat la keje masing2, bila mase makan, suma orang akan laju! Pendek cerita, tiada apa2 perkara buruk yang berlaku cuma dekat sungai samak tu, nampak la siapa yang jenis berjaga2 dan siapa jenis yang xkisah.

Hari Selasa pulak, bermula la xpdc kami seramai 8 orang je ke lumut (sekitarnya). Bertolak pukul 7.15 pagi sudah cukup menyemarakkan lagi kami untuk pergi ke tempat orang. Pendek cerita, kami pergi ke Teluk Batik, Lata Kinjang, dan abiskn masa ats moto je. Tapi, memang koboi sebab kami tidur kat tempat awam lumut jer (jd kena la sentri gilir2). Orang kata, jauh perjalanan, luas permandangan. Jadi luas2 kan la permandangan kita supaya jelas pemandagan kita terhadap sesuatu perkara itu.

Memang banyak perkara yang aku dapat daripada aktiviti ni:
1. Siapa diriku yang sebenar?
2. Siapa kawanku yang sebenar?
3. Melihat tempat orang?
4. Indahnya ciptaan Allah.
5. Dan yang paling penting dapat merasai lagi betapa luas dan hebatnya Kerajaan Allah…

Jadi diharapkan, dengan pengalaman ini akan dapat membawa aku ke realiti sebenar kehidupan. Moga2 apa yang kami buat ini, menjadikan kami lebih matang meniti usia yang semakin meningkat.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

hiburan hatiku

Listen to Quran