Wednesday, October 21, 2009

siapa saya?

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum wbt.

Sesungguhnya segala puji hanyalah bagi Allah. Kami memuji-Nya, mengharapkan pertolongan daripada-Nya, meminta ampun kepada-Nya serta memohon petunjuk daripada-Nya.

Cumanya sy nk cerita sedikit siapa sebenarnya sy ini???teringat sy kpd sebuah karya arab yang berbunyi:

Aku ni siapa?
Alam ini apa?
Manusia ini siapa?
Dari mana aku datang?
Hidup ini apa?
Bagaimana keadaan akan datang?
Yang menanti aku sesudah ini?
Adakah lagi “hidup” selepas hidup ini?...

Jadi, sy mengakui bertapa kerdil nya diri ini jika mahu membandingkn dgn kekuasaan-Nya. Manusia ni sangat kerdil sehinggakn klu kita tgk tanda2 kebesaran-Nya, kita terduduk, terpaku dan seterusnya apa yg boleh sy ckp adlah “Amantu billahiwarasul” aku beriman kepada Allah dan rasul. Mana tidaknya, kita lihat saiz bintang dgn manusia, pastilah bintang lagi besar drpd kita. Nah!jika bintang yg berada di angkasa raya juga sudah difikirkn besar, satu kajian mendapati bintang2 yg ada di angkasa raya ini lebih byk drpd pasir2 yg ada di bumi ini…Subhanallah!! Jadi bertapa kecilnya kita dan luasnya Besar Allah swt yg mengaturkn rancangan-Nya. Jika kita lihat pasir2 di tepi pantai sudah byk??jadi bayangkn sekirannya pasir itu bintang dan seterusnya manusia ini lebih kecil drpd pasir tersebut…jadi bagaimana keadaan kita??Allahuakhbar!!



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Memang sebagai manusia dicipta dgn sifat mudah lupa dan ada hadith yg sy ingin kongsi di sini iaitu :

Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya seorang mukmin tercipta dalam keadaan Mufattan (penuh cobaan) , Tawwab (suka bertaubat) , dan Nassaa' (suka lupa), (tetapi) apabila diingatkan ia segera ingat". (Silsilah Hadits Shahih Bukhari No. 2276).

‘Alastu bi rabbikum?` “ Qaalu, bala syahidna” adalah pertanyaan
Allah s.w.t. dan janji kita sebelum dilahirkan di dunia; berdasarkan firman Allah:
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah aku tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.
~Surah Al-A'raf, ayat 172~

No comments:

Post a Comment

hiburan hatiku

Listen to Quran