Saturday, October 24, 2009

Nikmatnyer!!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bismillahirahmanirahiim

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Pagi yang penuh nikmat ini, sekali lagi aku bangun dengan penuh rasa kesyukuran kerana masih lagi diberi peluang untuk menikmati pemberianMu Ya Allah. Jika nak dihitungkan nikmat Allah ini, maka tiada angka yang mampu hitung nikmat Allah kerana banyaknya nikmat Allah ini sampai kita pun xmampu nak kira. Dan nikmat yang paling besar adalah nikmat Iman dan Islam…Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu kerana Engkau masih menyayangi hambaMu ini…

Nikmat pagi, nikmat tengah hari, nikmat petang, nikmat malam, dan segala macam nikmat yang diberi kepada kita perlulah diisi dengan perkara-perkara yang sebaiknya. Kadang-kadang kita memohon dan berdoa kepada Allah agar diperkenankan permintaan kita, dan sekirannya kita dapat apa yang kita mahu itu, kita perlulah bersyukur dan antara yang kita mahu adalah mahu jadi senang, rumah besar, jadi pandai dan sebagainya lah. Nikmat yang kita minta ini, dikira sebagai nikmat yang kita mahu dan jika permintaan kita ini diperkenankan, maka kita sebagai hambaNya yang memohon tadi perlulah mengucap alhamdulillah (aku bersyukur kepada Allah). Sebab apa kita perlu bersyukur?? Sebab segala apa yang kita ada ni pun adalah pinjaman daripadaNya sahaja. Kita ada tangan?kita ada kaki?kita ada tubuh badan?dan yang lebih hebat lagi aku dah ada segala-galanya?...betul ke??nak ceritakan semua yang kita ada ini pun sebenarnya bukanlah milik kita, tapi milik Allah. Jadi sekirannya, semua ini milik Allah, apa yang kita ada? KITA HANYA ADA PILIHAN!!. Sama ada mahu buat baik atau buat jahat. Buat baik dapat pahala dan buat jahat dapat dosa…(tapi kebanyakan daripada kita sudah tidak faham maksud pahala dan dosa ini)jadi berlakulah maksiat yang berleluasa yang difikirkan biasa saja.

Nikmat yang kita tak minta pun Allah bagi jugak sebenarnya…percaya tak, dalam doa kita, kita xpernah minta bumi, xminta matahari, xminta bulan dan dll. Kita minta apa?anda sendirilah yang tahu. Cumanya nak ceritakan kt sini, Maha PemurahNya Allah itu, sampaikan apa yang kita xmintak pun Dia bagi...jadi BERSYUKURLAH kita kepadaNya kerana dalam al-Quran Allah cakap “kebanyakan daripada kamu tidak beriman”. Jadi Allah itu memang Maha Mengetahui apa yang ada di hadapan kita dan di belakang kita..

Jadi pada pagi ini, rasanya nak cerita pasal nikmat saje lah. Kerana apa? Sebab moga2 kita diingatkan dan sentiasa diingatkan.

Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya seorang mukmin tercipta dalam keadaan Mufattan (penuh cobaan) , Tawwab (suka bertaubat) , dan Nassaa' (suka lupa), (tetapi) apabila diingatkan ia segera ingat". (Silsilah Hadits Shahih Bukhari No. 2276).

Akhir tinta, moga-moga kita semua dimasukkan ke dalam golongan yang sentiasa bersyukur kepada Allah. Dan apa yang sepatutnya kita bersyukur adalah nikmat IMAN dan ISLAM…wassalam,

“Islam itu tinggi, dan tiada yang lebih tinggi daripadanya”

No comments:

Post a Comment

hiburan hatiku

Listen to Quran