Tuesday, January 19, 2010

Warkahku Untuk Hawa


Bismillahirahmanirahim

Kesempatan waktu yang menyapa ini,
Diharapkan engkau sempat membaca warkah ini,
Khilafku harap diampun jika warkah ini membuatmu tidak senang,
Kerana aku adalah adam,
Teman yang ingin didampingi di syurga dahulu.

Aku bukanlah orang yang layak untuk menyoret warkah ini,
Aku tidaklah mempunyai kelayakan untuk menilaimu,
Aku hanyalah adam,yang menghargai dan menyayangimu,
Izinkanlah diriku untuk meneruskan coretan ini.

Ketahuilah engkau adalah sebahagian diriku,
Lantas,perjalanan hidupmu juga sebahagian perjalanan bagiku,
Kerana kita sama-sama hamba Allah,
Perjalanan kita adalah menuju matlamat yang sama,
Untuk mengapai keselamatan dan menuju keredhaan Allah.

Susahkah engkau keluar rumah dengan ber“pakaian”?
Apa yang tergambar di dasar mataku,
Engkau bukanlah ber“pakaian” di tubuhmu,
Tetapi hanyalah cebisan daripada “pakaian”
yang cuba engkau sembunyikan,
Baju sendat!seluar ketat!tudung singkat!
Dan segala macam yang membuat panafasanku tersekat!

Izinkanlah dirimu untuk ber“pakaian” walau hanya sekali ketika keluar,
Mungkin selama engkau memijak bumi ini,
Engkau tidak pernah ber”pakaian”?
Cubalah beri peluang kepada dirimu untuk ber“pakaian”,
Malulah kepada dirimu yang menginginkan “pakaian”.

Berilah dirimu “pakaian” yang sebenar,
Jauhkan dirimu daripada baju sendat!seluar ketat!tudung singkat!
Pakailah apa yang sebenarnya dikatakan sebagai “pakaian”,
Bukanlah apa yang dikatakan ampaian.

“Pakaian”lah yang akan mengambarkan maruahmu sebagai dirimu,
Apakah kamu tidak menginginkan dirimu?
Tidakkah engkau sayang dirimu sebagaimana aku menyayangimu?
Hargailah “pakaian” untukmu kerana itu terbaik buatmu.

Bila menyebut mengenai ini,
Memang engkau akan bijak mengeluarkan hujahmu sendiri,
Mungkin boleh jadi baik dan juga boleh jadi sebaliknya,
Cumanya,ambillah sesuatu daripada warkah ini,
Janganlah coretan ini dikesampingkan.

Walaupun aku tahu,adam juga melakukan kesilapan,
Tetapi,dengarlah apa yang ingin aku cakapkan,
Bukannya siapa aku yang bercakap,
Ambilah faedah daripadanya,
Bukan berbalah daripadanya.

Ketahuilah bahawa aku menyayangi engkau,
Engkau dahulunya sebahagian daripadaku,
Disebabkan engkau juga meyemat satu kalimah yang sama,
Mendokong satu akidah yang sama,
Menganut satu agama yang sama,




Doaku adalah,
Semoga kita sentiasa berada dalam keredhaan-Nya…
Amin,

No comments:

Post a Comment

hiburan hatiku

Listen to Quran